Anna Huhtilainen: Hyvä palvelu palkitaan

Mitä pienempi paikkakunta, sitä paremmat palvelut. Tai ainakin laadukkaammat. Näin olen ilokseni huomannut useamman kerran Kemissäkin.

Siinä missä isommissa kaupungeissa ja ketjuliikkeissä on vara (vai oikeasti, olisiko vara?– tätä lienee syytä pohtia!) myydä eioota vaikka vähän nyrpeämmälläkin naamalla, pienemmillä paikkakunnilla jokainen asiakas ja tämän yritykseen jättämä euro tuntuu tuplasti arvokkaammalta. Ymmärrettävästi.

Yksityisyrittäjän leipä on usein suoraan verrannollinen siihen, kuinka usein hänen liikkeensä oven avaa ostava asiakas. Onnekseni olen huomannut, että tietoisuus tästä heijastuu useimmiten myös palvelukulttuuriin. Jos jotain ei löydy hyllystä juuri nyt, se tilataan. Jos asiakkaalla tuntuu olevan muutakin asiaa kuin vain tietyn tuotteen ostaminen, muutaman minuutin mittaisen rupattelutuokion arvo selvästi tunnetaan. Jutellaan vaikka päivän säästä, kunhan asiakas saadaan poistumaan – ja entistä varmemmin myös palaamaan – tyytyväisenä.

Oma erityisen hyvä kokemukseni sijoittuu Kemin keskustassa sijaitsevaan Aito hyvän olon kauppaan parin viikon taakse. Tiesin liikkeen aukeavan kello 10, mutta lähetin tuotetiedusteluviestin Facebookin Messengerissä jo aamukahdeksan maissa. Asiani ei sinänsä ollut kiireellinen; kunhan saisin tiedon muutamasta tuotteesta ja ehtisin käydä ostamassa ne saman päivän aikana. Olisihan heillä ollut aikaa vastata ja minulla käydä ostoksilla kaupan aukioloaikojen puitteissa aina alkuiltaan asti.

Ilokseni, ja myönnettäköön, että positiiviseksi hämmennyksekseni vastausviesti kilahti jo muutaman minuutin päästä. ”Hei Anna, tiedustelemasi tuotteet X ja Y löytyvät hyllystämme hintaan Z. ps. Tuotteesta X on tarjous voimassa vielä pari päivää!”

Ostopäätökseen voi vaikuttaa moni asia, mutta tuossa tilanteessa muuta ei tarvittu. Nopea ja erittäin ystävällinen vastausviesti jo reilusti ennen myymälän aukeamista lukitsi ajatukseni siitä, että haluan kannattaa paikallista enkä naputella tilausta nettikauppaan. Itse asiassa vastaus tuli niin salamana, että kerrankin voin todeta kivijalan olleen tällä kertaa paljon nopeampi! Ja mainittakoon, että myös edullisempi.

Eli pien- ja yhtä lailla isompikin yrittäjä: se on pienestä kiinni. Palvele potentiaalista asiakastasi kuten vuosia liikkeessäsi asioinutta. Asiakas kiittää liikkeeseesi jättämiensä eurojen lisäksi usein myös laittamalla hyvää sanaa eteenpäin, mikä kertautuu kassanauhan lisäksi uskoakseni myös oman työsi merkitykselliseksi kokemisen lisääntymisenä.

Kiitosterveisin,
Anna

 


Olen Anna Huhtilainen, 29-vuotias kiteeläislähtöinen uudehko kemiläinen. Kaupungista vasta pintaraapaisun tunteva ja sitä vielä tarpeeksi ulkopuolisen virkein silmin katsova. Koulutukseltani olen kasvatustieteen maisteri, luokan- ja aikuisopettaja, mutta nykyisin työskentelen freelance-kirjoittajana tehden ”kaikkea teksteihin liittyvää”, kuten usein yrittäjyyteni kiteytän. Vapaa-ajallani olen ja ajattelen pääosin hiihto- ja kävelylenkeillä. Voit seurata minua myös henkilökohtaisessa blogissani sekä Instagramissa @annahuhtilainen.

Posted in Ihmekaupungin ihmisiä.