Anna Huhtilainen: Vilkaisu verkkoon

Kun kerron olevani freelancer-sisällöntuottaja ja ennen kuin itse ehdin tarkentaa esittelyäni, saan lähes väistämättä kysymyksen: ”Siis mitä sie niinku oikein teet?” Lienee harjoiteltava hissipuhe, joka alkaisikin mieluummin mahdollisimman konkreettiselta tasolta edeten vasta sen jälkeen mihinkään termeihin – ainakaan tuollaiseen lontoonkieliseen.

Yksinkertaistettuna teen kaikkea teksteihin ja visuaalisuuteen liittyvää, pääasiassa verkossa. Liekö ammattitautini vai mikä, mutta välillä tulee vilkaistua ei-asiakkaankin puolelle ns. sillä silmällä. Tai sitten ihan vain tavallisena kuluttajana.

Jos yrityksen verkkosivuilla esitellään vielä vuoden 2020 kynnyksellä kevään 2018 uutuuksia, melkein toivoisin tuossa olevan kirjoitusvirhe. Isänpäivämenut lienevät tältäkin marraskuulta jo syöty vaikka eräänkin ravintolan etusivulla sellaista vielä kovasti markkinoidaan. Yhdys sana virheet TAI HUUTAMISEN TUNTEEN SYNNYTTÄVÄ CAPS LOCK saavat helposti painamaan oikean yläkulman rastia. Valkoinen, saati vihreä tai sininen teksti mustalla pohjalla synnyttää kyllä kivan kontrastin, mutta auttamatta särkee silmiä vähintään yhtä tehokkaasti. Ja jos laajennetaan vielä hieman, niin nykyisin tulisi olla itsestään selvää, että sivuston on skaalauduttava kivasti perinteisten näyttöpäätteiden lisäksi myös mobiililaitteille.

Havainnollistava esimerkki: kiva kuva, mutta kuinka ajankohtainen?

En halua olla liian kriittinen, mutta. On tutkittu, että kuluttaja tekee päätöksensä verkkosivuilla viipymisestään muutamassa sekunnissa. Samojen sekuntien sisällä ratkaistaan usein myös se, päätyvätkö omat eurot kyseiselle yritykselle vaiko eivät. Harmillisinta on, että palvelu tai tuote on usein kunnossa, mutta omasta yrityksestä ulospäin annettava kuva ja sitä kautta mahdollinen myynti onnistutaan tyrimään muista syistä.

Edelleenkään en halua olla liian kriittinen, mutta. Mielestäni yrittäjät tekisivät palveluksen sekä itselleen että koko seutukunnallemme huolehtimalla olevansa siellä missä asiakkaansakin, myös vasta tulevat sellaiset: yksinkertaisimmillaan joko Facebookissa, Instagramissa tai molemmissa. Jos yritystä ei löydy verkosta ajantasaisin tiedoin, sitä ei ole olemassa ainakaan uusasiakashankinnan näkökulmasta. Jos taas löytyy ja vieläpä persoonallisella ja ajanmukaisella otteella, paikallisenakin tulee varmemmin piipahdettua kahville ja pullalle. Näitäkin esimerkkejä kun paikkakunnaltamme toki löytyy ilahduttavan paljon 🙂

…etteivät eurot turhaan matkustaisi meiltä poispäin 🙂

Jos verkkosivulla tai Facebookin uusimpana julkaisuna roikkuu vielä mainitsemani isänpäivämenu, Kemin ohikulkijastakin tulee todennäköisemmin kirjaimellinen ohikulkija kuin paikkakunnallemme euroja jättävä kuluttaja. Lopulta pienelläkin panostuksella saattaisi saada sekä oman että naapurin kassan kilahtamaan ja ovipumpun käymään entistä aktiivisemmin 🙂

Anna

.


Olen Anna Huhtilainen, 30-vuotias kiteeläislähtöinen vuoden verran Kemissä asunut eli kaupungista vasta pintaraapaisun tunteva ja sitä vielä tarpeeksi ulkopuolisen virkein silmin katsova tuore äiti. Koulutukseltani olen kasvatustieteen maisteri, luokan- ja aikuisopettaja, mutta nykyisin työskentelen freelance-kirjoittajana tehden ”kaikkea teksteihin liittyvää”, kuten usein yrittäjyyteni kiteytän. Vapaa-ajallani olen ja ajattelen pääosin hiihto- ja kävelylenkeillä. Voit seurata minua myös henkilökohtaisessa blogissani sekä Instagramissa @annahuhtilainen.

Posted in Ihmekaupungin ihmisiä and tagged , , .