Vastauksia palautteeseen

Päivitetty 4.1.2017


Palaute:
1.1.2017 alkaa uusi Helmet-lukuhaaste, joka on kasvattanut joka vuosi suosiotaan. Olisi mukavaa, jos kirjastosta löytyisi paikkoja, joista löytyisi haastekohtia jotta haasteeseen pääsisivät osallistumaan hekin jotka eivät käytä internettiä. Kiitos.

Vastaus:
Kiitos hyvästä vihjeestä. Katsomme, voimmeko toteuttaa idean. Meillä on suunnitteilla myös oma lukuhaaste liittyen Suomen 100-vuotisjuhliin.


Palaute:
Huomautusmaksu 2€, voinko maksaa sen johonkin tilille? En halua maksaa lisäksi vielä laskutuslisää. Palautin kirjat eilen klo 18.15 laatikkoon ja rahaa ei voitu periä tiskillä. Olin mielestäni uusinut kirjat netin kautta, mutta se ei ollut mennyt perille, tai sitten aika kuluu liian nopeasti. 

Vastaus:
Huomautusmaksun voi maksaa kirjaston tiskille kirjaston aukioloaikoina. Perjantaina kirjasto sulkeutuu klo 17 ja tiskissä on tämän jälkeen töissä vain museon henkilökuntaa, joka ei voi periä kirjaston maksuja. Heillä ei ole oikeutta eikä mahdollisuuksia käyttää kirjastojärjestelmää, josta peritty maksu on poistettava. Maksu hoituu siis normaaleina aukioloaikoina ja mitään laskutuslisää siitä ei peritä.


Palaute:
Kiitokset kirjaston henkilökunnalle! Kirjastossamme on aina ilo käydä ja siellä viihdytään. Erityisesti plussaa automaateista, joita ovat myös lapset opetelleet ilolla käyttämään.
Olisiko mahdollista saada laatikkoa, jonne voisi tuoda omia kirjoja? Kirjaston henkilökunta voisi ottaa laatikosta kirjoja ja vaihtaa kirjaston huonokuntoiset parempiin. Tai kirjastoon saatettaisiin saada ehkä sellaisia niteitä joita ei vielä löydy hyllyistä. Kirjalistan tekeminen on todella vaivalloista ja se vie aikaa…
Yksi vinkki hyllytilaan: poistakaa sellaiset niteet, joita ei ole lainattu kertaakaan esim. kahden vuoden aikana. Esim. osa tietokirjoista on vanhentuneita ja ne pölyttyvät hyllyissä. Näin saataisiin vaikkapa kirjamyyntiin lisää kirjoja ehkä tuloja.
 
Vastaus:
Valitettavasti emme voi lisätä vaihtohyllyä kirjaston tiloihin. Poistokirjoja voitte kuitenkin tuoda kirjastoon 15.10.-15.11.2015 pidettävään Nenäpäivän kirjanmyyntiin.
Kokoelmatyötä eli vanhojen kirjojen poistoa ja arviointia tehdään jatkuvasti. Kirjaston kokoelman ydin on kuitenkin edustava kokoelma eri vuosikymmenten kaunokirjallisuutta ja ajanmukainen kokoelma mm. tietokirjallisuutta. Emme siis poista kirjoja vain sen perusteella että niitä ei ole vähään aikaan lainattu. Jokainen poisto vaatii harkintaa ja sitä tehdään koko ajan hankinnan ohella.

Palaute:
Ihmettelen miksi kirjastossa ja viereisessä museossa käy maksuvälineenä vain käteinen. Onko teidän slogani: in God we trust but customers must pay cash? Nytkin jäi Kuula näkemättä kun ei ollut kahta euroa päällä. Eikö olisi aika teidänkin laittautua nykyaikaan ja hankkia kortilla pelaavat laitteet käyttöön?

Vastaus:
Maksupäätteet ovat tulossa kulttuurikeskukseen. Meidän perimämme maksut ovat vain muutamien eurojen luokkaa ja koska jokaisesta korttimaksutapahtumasta joudutaan maksamaan provisio, niin tulot menevät osittain sitten maksupäätteestä johtuviin kuluihin.

Palaute:
Enemmän saisi olla karaokea, kansanlauluja ja vanhaa iskelmää lainattavissa. On vain muutamia. Jos saisi lisää kirjastoon. Kiitos!
Voisiko kirjastoon tulla lisää musiikkia ja elokuvia?
Voisiko kirjastoon tulla enemmän cd-levyjä?
Vastaus:
Kirjastoon hankitaan enemmän aineistoa taas vuoden 2016 alussa. Nyt hankinnat ovat vähäisiä säästötavoitteiden vuoksi. Toivomme että esitätte henkilökunnalle hankintatoiveita suoraan.

Palaute:
Hei tämä kirjasto on tosi kiva, koska täällä viihtyy olla, eikä tule ikinä tylsää. Myös täällä voi lainata parhaita kirjoja.
Hei! Kyllä kirjasto on mahtava. Kaikki viihtyy täällä tosi mukavasti.
Hei! Tämä kirjasto on tosi kiva. Täältä saa kaikki lainattavat jutut. Esim. kirjat ovat tosi hyviä ja DVD:t tietysti.
Tässä kirjastossa on kaikki niin hyvin että jatkakaa samaan malliin vaan! Ei tarvitse kehitellä mitään!
Vastaus:
Kiitoksia näistä monista kiittävistä palautteista!

Palaute:
Opasteet lastenosastolta lainapisteeseen esim. jalajäljet tai tienviitat.
Vastaus:
Lattiassa olevat opasteet ovat hankalia siivouksen kannalta. Kiitos kuitenkin vinkistä. Mietimme jatkossa miten voisimme opastaa myös lapsiaasiakkaita paremmin omien aineistojensa luokse.

Palaute:
Voisiko tulla lisäää kummitusperhe Kammoisia ja Kivimutka-kirjoja?
Vastaus:
Uusia kirjoja hankitaan heti, jos sellaisia ilmestyy.

Palaute:
Milloin suomennetaan Across the Universen 3. osa Shades of Earth ja milloin se tulee tänne?
Vastaus:
Kirjan kustantajan mukaan teoksen edelliset osat eivät myyneet riittävästi ja kolmatta ei suomenneta. Englanninkielinen löytyy meiltä.

Palaute:
Hei, voisiko jatkossa maksuista antaa kuitin automaattisesti asiakkaalle. Olen maksanut varausmaksuja, ja nyt huomannut ettei ne olekaan kirjautuneet vaan näkyvät edelleen maksamattomana. En ole tajunnut pyytää erillistä kuittia maksun jälkeen vaan olettanut maksun nollautuneen. Molemmin puolisen luottamuksen säilyttämiseksi ja nykyistä kuittipakkoa noudattaen säästyisi tunteelta, että mihin se maksu kirjautui. Pienkaupassa vaaditaan antamaan kuitti asiakkaalle, miksi ei siis kirjastossakin. Jää sitten asiakkaan tehtäväksi huolehtia lukeeko kuitin vai ei.

Vastaus:
Henkilökuntamme on ohjeistettu tarjoamaan kuittia maksetuista maksuista kaikille asiakkaille. Jokaisen lainauskuitin lopussa lukee myös mahdollinen velkasaldo, josta asian voi tarkistaa. Pahoittelemme jos maksu on joskus jäänyt poistamatta jostain systä.


Palaute:
Hei, ehdottaisin, että kirjastossa muutettaisiin aineiston palauttamatta jättämisen maksuja sekä lainauskielto määrityksiä.
Nyt olen havainnut, että nämä pienet sanktiot eivät hetkauta kirjojen panttaajia ollenkaan. Herkemmin saisi lähettää karhumaksuvaatimuksen; esim. viikon myöhästymisestä karhukirje + 5 euron maksu sekä määräaikainen lainauskielto, toinen vaatimus kirjan koko hinta ja pitkä lainauskielto. Eikä lainauskielto poistuisi maksuja maksamalla vaan olisi tuntuva ajallinen ( puoli vuotta esim) lainauskielto.
Kirjoja pitää aktiivisemmin karhuta pois, tuo nykyinen systeemi on todella hidas ja antaa panttaaja-lainaajalle äärettömät vetkutusmahdollisuudet. Tehostusta kehiin vaan !
Nykyiset kevyet sanktiot eivät estä esimerkiksi kurssikirjojen panttaamista kuukausiksi. Nykyinen systeemi ei toimi ollenkaan, ja kirjat saavat olla kuukausikausia yhdellä lainaajalla.
Maksuja on varmasti mahdollisuus korottaa, joten tätä kautta aineisto kiertäisi paremmin sekä jäisi vähän kassaankin rahaa sakkomaksuista.
Käyttöön voisi ottaa myös sähköposti sekä tekstari huomautukset. Postin kuljettamia huomautuksia tuskin kukaan lukee, tai ei reagoi. Kun jatkuvasti tulisi tekstari ( kerran päivässä) niin alkaisi muistikin virkistyä. Nyt vaan tiukempi linja, niin saa kaikki nauttia koko materiaalista.

Vastaus:
Lainan saa nykyisin uusia 5 kertaa. Jos lainaan on tehty varaus, sitä ei voi uusia, vaan laina on palautettava kirjastoon. Varatusta aineistosta lähtee myös karhu välittömästi laina-ajan päätyttyä. Varaamalla itselleen tärkeän teoksen voi siis estää toista asiakasta panttaamasta esim. kirjoja liian kauan. Palauttamatta jääneet lainat laskutamme ja lisäksi käytämme perintätoimistoa laskujen perinnän apuna. Tavoitteemme on kuitenkin, että kaikki asiakkaamme palauttaisivat lainansa mahdollisimman pian takaisin ja saisimme ne lainaan uusille asiakkaille.
Käytämme kyllä sähköpostiviestejä ja tekstareita tavallisten kirjeiden lisäksi. Lainauskielto poistuu aina kun henkilö maksaa velkasaldonsa pois eikä kirjastolla ole tarvetta rankaista ketään sen pidemmillä lainauskielloilla.
Kemin kaupunginkirjastolla on tarkoitus liittyä 2016 Lapin kirjastoon, jolloin asiakkaidemme käytössä ovat kaikkien Lapin yleisten kirjastojen kokoelmat. Samalla muuttuvat ja yhtenäistyvät erilaiset säännöt ja maksutkin. Tällä hetkellä kirjaston mielestä ei ole siis syytä muuttaa maksukäytäntöjä.


Palaute:
Olipa tympeä ensikosketus kirjastoon, kun tulin palauttamaan kirjoja kahden pienen lapsen kanssa; 3-vuotias vierelläni, vuoden vanha kainalossa ja kirjapino toisessa minut ohjattiin tiskiltä palauttamaan kirjat automaattiin. Missä henkilökohtainen palvelu? Onko kirjastovirkailjan toimenkuva nykyään vain ohjata asiakkaita automaattien käyttämisessä? Ymmärtäisin automaatit ruuhka-aikaan ja aikuisilla, mutta tällä kertaa tiskilä ei ollut ketään!

Hävettää olla kemiläinen.

Vastaus:
Kirjaston muutostöiden yhteydessä aiempi asiakaspalvelutiski siirrettiin aulan puolelle ja puolet siitä luovutettiin taidemuseon ja historiallisen museon käyttöön. Näin ollen meille jäävään asiakaspalvelupaikkaan ei enää sopinut kunnollista palautustiskiä, joten palautustoiminto korvattiin automaatilla. Myös henkilöstöresurssi on vähentynyt. Tiskissä oleva henkilökunta voi paremmin keskittyä muuhun asiakaspalveluun, esim. aineiston paikantamiseen ym. kun palautukset hoidetaan automaatilla. Asiakaspalvelijamme voivat poiketa ohjeistuksesta oman harkintansa mukaan, joten kiveen hakattua tämä ei ole. Pienten lasten kanssa kulkeville vanhemmille on tarjolla istumarattaita toiminnan helpottamiseksi, vähän isommat lapsethan ovatkin sitten innostuneita palautus- (ja lainaus) automaatin käyttäjiä.


Palaute:
Eikö kirjastossa ole arkimaanantai 5.1. normaali arki- ja työpäivä? Tuli aivan turha reissu -20 asteen lämpötilassa kävelyä kirjastolle, jotta saisin ajoissa kirjan palautettua. Eipä näkynyt myöskään ilmoitusta, miksei kirjasto ollut auki. Tässä tilanteessa en ole valmis maksamaan mitään myöhästymismaksua, kun kirjoja ei arkena päässyt palauttamaan.

Vastaus:
Arkipäivälle sattuvan pyhäpäivän aattona kirjasto on avoinna lauantaiaukioloajan mukaan, eli tuona maanantaina olimme auki kello 10 – 15.


Palaute:
Olisiko mahdollista saada jatkoa kirjasarjaan Across the Universe?

Vastaus:
Meillä on molemmat tähän mennessä ilmestyneet osat, ”Matka alkaa” ja ”Miljoona aurinkoa”. Jatkoa ostetaan heti kun ilmestyy.


Palaute:
Voiko teille palauttaa lainattuja kirjoja aukioloajan ulkopuolella ja jos voi niin mihin palautukset voi toimittaa?
nimi: Jessica

Vastaus:
Kulttuurikeskuksen aukioloaikana voi lainoja palauttaa kulttuurikeskuksen aulassa olevaan palautuslaatikkoon kirjaston ollessa suljettu.


Palaute:
Jos haluan saada kopiot nuottikirjasta joka on kirjastossa, niin saanko kopioida kirjan kotonani vapaasti, vai pitääkö minun maksaa siitä, ja jos pitää, niin kuinka paljon? Ja onko laitonta kopioida ilman lupaa ja maksua?

Vastaus:
Suomen tekijänoikeuslainsäädännön nojalla saat kopioida omaan käyttöön kirjan tai osan siitä ja sama koskee myös nuotteja ja esim. kappaleiden äänittämistä CD:ltä. Kaikenlainen myyntiin kopioiminen on kuitenkin kiellettyä


Palaute:
Voiko lainaukset jatkaa netissä? En löydä paikkaa, mihin se voidaan tehdä?

Vastaus:
Kirjaston kotisivuilla valokuvan alla on punapohjainen suorkaiteen muotoinen Verkkokirjasto -laatikko, jonka kautta pääsee lainojen uusintaan. Uusimiseen tarvitaan kirjastokortin numero sekä sama pin-koodi, jolla lainausautomaatillakin voi lainata.
Pin-koodin saa kirjaston asiakaspalvelusta. Mukana on oltava tällöin henkilöllisyystodistus


Palaute:
Baskoja kirjoja! Ostakaa Witch elokuvia!

Vastaus:
Witch­-elokuvia ei ole viime aikoina tarjottu ainakaan kirjasto­-oikeuksilla.


Palaute:
Ihan paskoja kirjoja

Vastaus:
Kirjoja on paljon ja monenlaisia. Voit esittää kysymyksiä ja toiveita asiakaspalvelijoillemme, ehkäpä löydämme kokoelmasta jotain myös vaativampaan makuun.


Palaute:
Maanantaiaamuna palautuslaatikon tyhjennys automaattiin. Pitääkö se tehdä klo 10 ? Silloin on muitakin palauttajia. Miten olisi klo 9.30­10? Vaikka muinakin päivinä.

Vastaus:
Olemme pyrkineet ajoittamaan palautuslaatikon tyhjennyksen ennen kymmentä tapahtuvaksi. Olemme myös ohjeistaneet laatikon tyhjentäjää antamaan tilaa asiakkaalle ja jatkamaan omaa toimintaansa myöhemmin.


Palaute:
10 Paras kirjasto.

Vastaus:
Kiitos.


Palaute:
DVD-elokuvat voisivat olla järjestyksessä kategorioiden mukaan.­ Esim. suomalaiset, kauhu, draama, komedia jne. Kiitos! Oli vaikeaa etsiä elokuvia kun kaikki olivat niin sekaisin.

Vastaus:
Kotimaiset elokuvat on merkitty vihreällä nauhalla löytämisen helpottamiseksi. Kategorioiden mukaan järjestäminen on hieman hankalampaa, koska elokuvan genret eivät ole ihan selkeitä. Samassa elokuvassa voi olla elementtejä niin kauhusta, fantasiasta kuin scifistäkin. Sitten onkin jo makukysymys, mikä näistä otetaan luokitteluperusteeksi. Lisäksi se on myös tilakysymys, useampaan kokonaisuuteen jaetut aineistot vievät suhteessa enemmän tilaa. Elokuvat ovat nimen mukaan aakkosjärjestyksessä ja henkilökunnalta voi pyytää apua etsimisessä.


Palaute:
Toivoisin lisää Rubiini­sarjakuvia sekä kotimaisia dvd­elokuvia dvd­hyllyyn. Esim. Elämä lyhyt, Rytkönen pitkä ym. elokuvia.

Vastaus:
Rubiini­sarjakuvista kokoelmassamme on kaikki, mitä on saatavilla. Kotimaiset elokuvat ovat etusijalla elokuva­aineistoa hankittaessa. Kaikkia elokuvia ei kuitenkaan tarjota kirjastoille ja uusissa elokuvissa on joka tapauksessa useamman kuukauden viive, ennen kuin niihin tulee kirjasto­-oikeudet.


Palaute:
Ikäihmisten atk­opetus voisi olla jatkuvaa, jos mahdollista. muuten olenkin tyytyväinen.

Vastaus:
Atk­opetus on ollut kovastikin asiakkaidemme suosiossa. Järjestämme opetusta jatkossakin aina, kun meillä on siihen resursseja käytettävissä.


Palaute:
Kiitos ystävällisyydestä ja avusta. Henkilökunnasta näkee, että ovat sydämellisesti avuliaita.

Vastaus:
Kiitos, mukava tietää, että olette kokenut palvelumme miellyttävänä.


Palaute:
Miksei teiltä löydy Suomen ainoan homokirjailijan ja Rosa Liksomin kaverin Har??? Birger Olaussenin homokirjoja. Homorunoja, Egu??? prinssi ja muita ??novelleja, homodekkari. En kehtaa niitä tiskiltä tilata.

Vastaus:
Olausenin Egyptin prinssi ja muita novelleja löytyy novelleista, homodekkari dekkareista ja runoteos runohyllystä. Voit kysyä asiakaspalvelijalta, missä nämä aineistot sijaitsevat.


Palaute:
Tilatkaa useampi Kaleva luettavaksi kun vain yhteen on vara. Asunut kunnassa 63 vuotta maksanut veroja 43 vuotta.

Vastaus:
Kalevaa voi lukea sekä paperisena versiona että sähköisenä näköispainoksena ePress-palvelussa. Asiakkaiden käytössä on 7 tietokonettakonetta ja lainattava tablettitietokone, jossa palvelu toimii. Valitettavasti emme näillä näkymin voi tilata toista paperista Kalevaa. Oma vuoroa odotellessa, kannattaa tutustua muihin tilattuihin sanomalehtiin.


Palaute:
Onko mahdollista saada tieto lapsen lainaamista kirjoita vaikka sähköpostiin, kun hän käy lainaamassa kirjat? Olisi hyvä välttää myöhästymismaksuja, jos tietäisi mitä kirjoja on lainattu ja milloin on eräpäivä.

Vastaus:
Keskustele asiasta kirjastossa käydessäsi. Lapsen asiakastietoihin voidaan laittaa takaajan sähköpostiosoite jolloin viesti lähestyvästä eräpäivästä voidaan ohjata takaajalle.


Palaute:
Miksi Suomen ladun lehteä Latu ja polku ei ole luettavissa? Suomen latu on Suomen suurin liikuttaja ja kasvattajana myös Ok. On kymmeniä samanlaisia ”naisten lehtiä” ym. höpöjä

Vastaus:
Latu ja polku -­lehti on luettavissa kirjaston lehtilukusalissa.


Palaute:
Pystyykö tänne hankkimaan One Piece­mangoja?

Vastaus:
One Piece­ -sarja on kirjastokäyttöön liian pitkä sarja, jonka kaikkien osien saatavuudesta ei ole varmaa tietoa.


Palaute:
Turhauttavaa tulla palauttamaan kirjoja, jos on pitkä jono ja monella lainajalla paljon kirjoja palauttaa. Ei minusta palautuksen jonotus kuulu kirjastoon.

Vastaus:
Niin, jonottaminen ei ole niitä kaikkein mukavimpia asioita. Palautusautomaatille syntyy jonoa joskus aamuisin, kun kirjasto avataan ja toinen ruuhka­aika on joinakin päivinä klo 16­-17. Muina aikoina ruuhkaa ei yleensä ole.


Palaute:
Ohjeet tietokonepäätteitten käyttöönotosta puuttuvat.

Vastaus:
Mikäli tarkoitat kirjaston asiakkailleen tarjoamia tietokoneita, käyttöönottoon tarvitaan vain Tietotori-kuvakkeen valitsemista. Toinen kuvake, joka alkuruudulla näkyy, on Admin ja se on tarkoitettu ainoastaan ylläpitäjille eli kirjaston henkilökunnalle. Admin vaatii salasanan, Tietotori ei. Tarvittaessa voit pyytää apua henkilökunnalta.