15.9.2020

Julistetaidetta neuvostomaasta Kemin historiallisessa museossa

Kemin historiallisen museon vaihtuvien näyttelyiden tilan syysnäyttelynä nähdään Julistetaidetta Neuvostomaasta. Näyttely avataan 15.9.2020 ja se on nähtävissä ensi vuoden tammikuun loppuun saakka. Nähtävillä olevat julisteet kuuluvat tamperelaisen Työväenmuseo Werstaan kokoelmiin, jonne ne ovat siirtyneet vuonna 1946 perustetun Lenin-museon yhdistyttyä osaksi työväenmuseota vuonna 2014.

Nyt esillä oleva näyttely kuvastaa julisteiden kautta Neuvostoliiton vaiheita lokakuun vallankumouksesta järjestelmän kaatumiseen asti vuonna 1991. Esillä on neuvostovallan alkuvuosien avantgardistisia kuvia ja 1980-luvun neuvostojärjestelmän ongelmia ja  ilmiöitä kuvaavia humoristisia julisteita.

Neuvostoliittolaisen julistetaiteen aiheet peilaavat aikaansa ja varsinkin sadan vuoden takaisissa julisteissa taisteltiin sosialismin puolesta sekä tiedotettiin uusista ihanteista ja käytännön asioista myös luku- ja kirjoitustaidottomien kansalaisten ymmärrettävässä  muodossa. Myöhemmin julisteet saattoivat irvailla neuvostoyhteiskunnan ongelmille ja Neuvostoliiton hajoamisen  jälkeen julisteet kritisoivat uutta järjestelmää ja venäläistä rosvokapitalismia.

Kemin museoihin on vapaa pääsy.