2.9.2022

Kääntäjävierailu kirjastossa 9.9.2022

Dante-seura järjestää yhteistyössä kirjaston kanssa kääntäjävierailun kirjaston Stagella perjantaina 9.9. kello 17.

Vieraaksi saapuva Laura Lahdensuu on suomentaja, kustannustoimittaja ja pienkustantamo Aporian toimitusjohtaja, jonka kaoottisella työpöydällä notkuu vino pino loistavaa kirjallisuutta kaikkialta maailmasta lukemista odottamassa. Laura Lahdensuu suomentaa kauno- ja tietokirjallisuutta italiasta, englannista ja latinasta (muun muassa Leonardo da Vincin työpäiväkirjat ja Carlo Emilio Gaddan romaani Via Merulanan sotkuinen tapaus, jonka suomennoksesta myönnettiin Premio Flaiano di italianistica Pescarassa vuonna 2011). Sydäntä lähellä ovat ikivanhat kirjat, tieteis- ja fantasiakirjallisuus, koirat ja Venetsian kaupunki niin todellisuudessa kuin kirjallisuudessakin.

Tänä vuonna on ilmestynyt Laura Lahdensuun suomentamana Italian sotalapsista kertova romaani Lasten juna, jonka on kirjoittanut Viola Ardone. Laura Lahdensuu oli myös ehdolla J.A. Hollon palkinnon saajaksi Martina Reuterin toimittaman Miesvaltaa murtamassa: Varhaisten feministien filosofisia kirjoituksia -teoksen suomennoksesta. Suomentamisesta ja italialaisesta kirjallisuudesta Laura Lahdensuun keskustelee Timo Tikkala.

Maksuttomassa tilaisuudessa on kahvitarjoilu. Tervetuloa!