2.6.2021

Karihaaran koulu palkittiin ympäristötyöstään Vihreällä lipulla

Ympäristökasvatusjärjestö FEE Suomi on myöntänyt Karihaaran koululle Vihreän lipun osoitukseksi korkeatasoisesta, suunnitelmallisesta ja osallistavasta ympäristökasvatustyöstä.

Vihreä lippu on kansainvälinen kasvatusalan ympäristöohjelma ja sertifikaatti, jossa lapset ja nuoret muuttavat toimintayksikkönsä arkea kestävämmäksi teema kerrallaan, yhdessä opettajien ja kasvattajien kanssa. Samalla he saavat kokemusta yhteisiin asioihin vaikuttamisesta, kestävän tulevaisuuden rakentamisesta ja ympäristöongelmien ratkaisuista. Vihreä lippu on osa kansainvälistä Eco-Schools-ohjelmaa, maailman suurinta koulujen ja päiväkotien kestävän kehityksen verkostoa, joka toimii 68 maassa. Suomessa Vihreässä lipussa on mukana jo 95 000 lasta ja nuorta sekä 11 000 opettajaa ja kasvattajaa.

Karihaaran koulussa on toteutettu viimeisten kahden lukuvuoden aikana Vihreä lippu -projekti, jossa on pyritty koululla syntyvän jätteen määrän vähentämiseen ja kierrätyksen tehostamiseen. Toimintaa ollaan pyöritetty oppilaiden muodostamana Vihreän raadin toimesta opettajien ohjauksessa. Kahden lukuvuoden aikana koululla on pidetty kaikille oppilaille 8 kierrätykseen liittyvää tapahtumaa. Esimerkiksi kirjan- ja leluvaihto tapahtuma ja urheiluvälinekirppis sekä hävikkiruoka tunnit Vihreä Kemi hankkeen kanssa.

Koululle on perustettu kierrätyspisteet, joiden käyttöön oppilaat on koulutettu ja joiden siisteyttä seurataan Vihreän raadin toimesta. Vihreä raati seuraa myös ruokajätteen kertymistä ruokalassa. Oppilaita on motivoitu ja ohjeistettu kierrätykseen koulussa ja kotona. Kemin kaupungin Vihreä Kemi -hanke on tukenut koulun Vihreä Lippu työtä.