26.9.2023

Kemin Hinku-päivä Energiansäästöviikolla 12.10.2023

Torstaina 12.10.2023 kello 15-18 vietämme jälleen Kemin Hinku-päivää LumiLinnassa: Kyseessä on yleisölle avoin messumainen tapahtuma, jossa tänä vuonna on teemana ”Mitä hinkumaista Kemissä tapahtuu?” LumiLinnan aulassa ja ulkopuolella on kaupungin omien esittelyjen lisäksi yrityksiä, oppilaitoksia, hankkeita ja muita toimijoita esittelemässä toimintojaan, tuotteitaan ja palvelujaan.

Tilaisuuden aikana on mahdollisuus kuunnella puheenvuoroja:

15:30                Avajaispuhe / Kemin kaupunginjohtaja Matti Ruotsalainen
16:00                Mikä Hinku? / Kemin kestävän kehityksen päällikkö Eija Kinnunen
16:30                Teollisuuden vihreä siirtymä Kemissä / Kemin elinvoimajohtaja Kimmo Heikka
17:00                Metsä Groupin luontosuunnitelma – Kemistä kansainvälinen suunnannäyttäjä / Metsä Groupin johtava luontoasiantuntija Timo Lehesvirta

Tapahtumaan on vapaa pääsy ja kävijöille kahvitarjoilu.

Tapahtuman järjestävät Kemi – Lumiukon kotikaupunki -hanke ja Kemin kaupunki.

Valtakunnallista Energiansäästöviikkoa vietetään 9.–15.10.2023. Vuoden 2023 Energiansäästöviikko jatkaa viime talvena tutuksi tulleen Astetta alemmas -kampanjan asialla. Energiansäästöviikolla muistutellaan, että joka kodin ja organisaation pienet ja nopeavaikutteiset energiateot ovat yhä tärkeitä, ja niiden tulisikin olla jokaisen pysyviä toimintamalleja. Lisäksi viikolla kiinnitetään huomiota pitkäkestoisiin energiatekoihin, joilla kotien ja organisaatioiden energiakestävyyttä saadaan tehostettua.
Lähde: motiva.fi

Hinku-verkosto on Suomen ympäristökeskuksen vetämässä Kohti hiilineutraalia kuntaa -hankkeessa vuonna 2008 perustettu ilmastonmuutoksen hillinnän edelläkävijöiden verkosto, joka kokoaa yhteen kunnianhimoisiin päästövähennyksiin sitoutuneet kunnat, ilmastoystävällisiä tuotteita ja palveluita tarjoavat yritykset sekä energia- ja ilmastoalan asiantuntijat. Tavoitteena on 80 % päästövähennys vuoteen 2030 mennessä vuoden 2007 tasosta. Hinku-verkostossa on mukana lähes sata Hinku-kuntaa sekä viisi Hinku-maakuntaa.
Lähde: hiilineutraalisuomi.fi

Yhteyshenkilöt / lisätietoja: