20.6.2022

Kemin kaupungin urheilijastipendit 2021

Järjestöjen tukemisen uusi toimintamalli otettiin käyttöön vuoden 2022 alussa, jonka mukaisesti avustuksia myönnetään kumppanuussopimuksiin, projektien käynnistämisen tukemiseen ja urheilijastipendeihin.

Kemiläinen Pauli Maronen on yksi stipendin saajista, sillä hän suunnitteli ansiokkaasti tämän vuoden jääkiekon maailmanmestaruuskisojen uniikin kulmikkaat palkintomitalit. Maronen voitti Suomen jääkiekon suunnittelukilpailun, johon osallistui yli 70 suunnittelijaa eri puolilta maailmaa. Suunnittelukilpailun järjesti Suomen jääkiekkoliitto ja Moneta.

Miltä huomioiminen on tuntunut Pauli Maronen?

– On kyllä hienoa, että oma kotikaupunki muistaa ja antaa tunnustusta tälle työlle. Toivon myös, että tällainen tunnustus kannustaa myös muita taiteen ja kulttuurin edustajia osallistumaan kilpailuihin ja toteuttamaan omaa osaamistaan. Etenkin nuoria. Kemissä tehdään hienoja asioita.

Mistä sait inspiraation mitaleihin ja miltä tuntuu, että näki mitalit suomalaisten kaulassa?

– Mitalin suunnittelussa lähtökohtana oli ikuistaa Tampereen uusi areena mitalin etupuolelle. Koska kyseessä on jääkiekon palkintomitali, taustapuolella on jääkiekkoilijan siluetti. Suurin osa mitaleista, joita olen nähnyt ovat ympyrän muotoisia. Halusin rikkoa tämän kaavan ja tein mitalista kulmikkaan. Muoto taisi olla ratkaisevassa asemassa valitsijaraadin mielestä. Pääsin nimittäin vaihtamaan muutaman sanan itse Kalervo Kummolan kanssa, joka myös oli raadissa mukana. Hän oli kuulemman viimeiseen asti pitänyt minun puolia mitalin valinnan suhteen, nimenomaa muodon takia.

Muita stipendinsaajia löytyi Veitsiluodon Kisaveikoilta, Pohjan Jousi ry:ltä ja Kemin Työväen Uimareilta. Suurimman stipendin sai suomenmestaruusviesteistä 4 x 100 metriä Veera Pudas, Elisabet Salmela, Tiia Järvinen ja Mette Baas. Stipendejä jaettiin myös tauluammunta- ja uintikilpailuissa menestyneille.

Urheilustipendien saajat vuonna 2021:

Veitsiluodon Kisaveikot ry.
SM – viestit 4 x 100 metriä, 1. sija 400 euroa
Veera Pudas, Elisabet Salmela, Tiia Järvinen, Mette Baas
SM – viestit, 4 x 400 metriä, 2. sija 300 euroa
Erika Utriainen, Ida Ravaska, Elisabet Salmela ja Mette Baas

Pohjan Jousi ry.
Inka Limingnoja, SM -Tauluammunta junior, 1. sija 200 euroa
Vesa Aho, SM – Yleinen vaihto, 1. sija 200 euroa
Jouko Ojala, SM – Regular vaihto, 2. sija 150 euroa
Aho Vesa/Jouko Ojala, SM – Yleinen vaihto, 3. sija 200 euroa

Kemin Työväen Uimarit ry.
Ronny Brännkärr SM-uinnit 100 metriä, selkäuinti, 1. sija 200 euroa
Toni Lipponen nuorten SM-uinnit 400 metriä, sekauinti, 2. sija 150 euroa

Kemiläinen graafikko Pauli Maronen voitti Suomen Jääkiekon
MM- kisojen palkintomitalin suunnittelukilpailun. Suunnittelukilpailun
järjesti Suomen jääkiekkoliitto ja Moneta, johon osallistui noin 70
suunnittelijaa eri puolilta maailmaa. 200 euroa.