4.3.2021

Kemin lyseon lukion koronaohjeistus 4.3.2021 alkaen

Kemin kaupunki on tänään 4.3.2021 päättänyt, että lukio-opetus jatkuu hiihtoloman jälkeen toistaiseksi lähiopetuksena. Mikäli tilanne alueella muuttuu, lukiolla on tarvittaessa valmius siirtyä nopeasti etäopetukseen. Ohjeistus on voimassa 28.3.2021 saakka.

Opetusjärjestelyt

• Opetus järjestetään toistaiseksi lähiopetuksena. Tarvittaessa lukiolla on valmius siirtyä nopeasti etäopetukseen.
  • Riskiryhmään kuuluvilla on mahdollisuus ohjattuun itsenäiseen opiskeluun.
  • Suosittelemme erittäin vahvasti kasvomaskin käyttöä kaikissa tilanteissa, joissa riittävää turvaväliä ei voida pitää.
  • Opiskelijat hankkivat kasvomaskit itse. Jokaisen vastuulla on perehtyä huolellisesti maskinkäyttöohjeisiin.
  • Mikäli taloudellisen tilanteen vuoksi kasvomaskien hankkiminen on haastavaa, vähävaraisille kemiläisille jaetaan maskeja tiistaisin ja torstaisin sosiaalitoimiston infopisteestä (Keskuspuistokatu 30) kello 12.00 – 15.00. Akuutissa tilanteessa voi maskeja pyytää koulun kansliasta.
  • Koulupäivän aikana minimoidaan lähikontakteja tila- ja ruokailujärjestelyillä ja kiinnitetään huomiota turvaväleihin. Ruokailu on porrastettu kahteen vuoroon.
  • Vanhempainiltoja lähitapaamisina ei toistaiseksi järjestetä. Vanhempainiltoihin ja huoltajien tapaamisiin voidaan hyödyntää etäyhteyksiä.
  • Koko koulun yhteisiä tilaisuuksia ei toistaiseksi järjestetä.

Jos opiskelijalla on oireita

• Sairaana tai oireilevana ei pidä tulla kouluun. Hakeudu koronavirustestiin, mikäli sinulla on koronavirukseen viittaavia oireita (mm. yskä, kurkkukipu, kuume, hengenahdistus, lihaskivut, vatsaoireet, päänsärky, haju- ja makuaistin heikentyminen). Voit tehdä arvion testin tarpeesta osoitteessa www.omaolo.fi
  • Jos sairastut koulupäivän aikana, poistu koulun tiloista tai ota yhteys henkilökuntaan ja siirry erilliseen tilaan odottamaan kyytiä.
  • Sairastamisen jälkeen, mikäli testituloksesi on negatiivinen ja oireita ei enää juuri ole, voit osallistua lähiopetukseen. Ennen testituloksen valmistumista on vältettävä kontaktia muihin. Jos oireet alkavat myöhemmin uudelleen tai lisääntyvät, hakeudu uuteen koronavirustestiin ja vältä kontaktia muihin.

Ajan varaaminen näytteenottoon

• Arkisin  Kemin koronavirusnäytteenotto sijaitsee osoitteessa Sairaalakatu 1 (tori). Näytteenotto on avoinna maanantaista perjantaihin kello 8.00 – 14.30 ja toimii ajanvarauksella.
  • Lauantaisin ja sunnuntaisin kemiläistenkin koronavirusnäytteitä otetaan Tornion terveysneuvontapisteellä, joka sijaitsee rajalla. Näytteenotto on avoinna lauantaisin kello 9.00–15.00 ja sunnuntaisin kello 9.00–14.00 ja toimii ajanvarauksella.
  • Ajanvaraukseen pääsee tästä linkistä, ja näytteenottopaikaksi valitaan arkisin Kemi ja viikonloppuisin Tornio.
  • Mehiläinen Länsi-Pohja Oy:n koronapuhelin on suljettu 28.2.2021. Mikäli tarvitset terveydenhuollon ammattilaisen arviota tai hoitoa, soita Kemin terveyskeskuksen puhelinnumeroon 016 259 705 kello 8.00–16.00.

Hygienia

• Huolehdi hyvästä käsihygieniasta: pese kätesi tullessasi kouluun, ennen ruokailua sekä aina aivastamisen, niistämisen tai yskimisen jälkeen.
  • Koulun käytävillä, vessoissa ja ruokalassa on saatavilla käsidesiä. Käsienpesu on kuitenkin ensisijainen tapa pitää kädet puhtaina.
  • Yski ja aivasta ohjeiden mukaan.
  • Yhteiskäytössä olevien työ- ja opiskeluvälineiden käyttöä vältetään tai ne puhdistetaan aina käyttäjien välillä.
  • Siivousta on tehostettu mm. lisäämällä ovenkahvojen ja kaiteiden pyyhkimistä.

Poissaolot

• Ilmoita poissaolosta aina ryhmänohjaajalle. Alaikäisten opiskelijoiden poissaoloista on huoltajan ilmoitettava.
  • Lomamatkojen osalta noudatamme hallituksen ohjeistusta. Hallitus suosittelee välttämään matkustamista ulkomaille. Ulkomaan lomien vuoksi vapaata ei tällä hetkellä myönnetä.
  • Jos opiskelija on vieraillut ulkomailla, on suositeltavaa olla kaksi viikkoa omaehtoisessa karanteenissa. Karanteeniaikaa voi lyhentää omaehtoisilla testeillä (THL).

Ohjeistus perustuu OKM:n ja THL:n oppilaitossuosituksiin  (annettu 1.8.2020), Kemin kaupungin koronavirustiedotteeseen (4.3.2021 klo 13.50) sekä voimassa oleviin matkustussuosituksiin. Ohjeistusta päivitetään tarpeen mukaan.

Lisätietoja:

rehtori Pekka Mäkelä, pekka.makela@edukemi.fi / Wilma / puh. 040 352 7638