10.4.2024

Kemin Matkailu Oy:n talvikausi oli menestyksekäs ja ennätyksiä rikkova

Kemin Matkailu Oy:n talvikausi on ollut menestyksekäs. Matkailuyhtiö kasvatti vaikeiden koronavuosien jälkeen liikevaihtoaan 5,4 miljoonaan euroon viime vuonna ja kasvun polulla jatketaan. Talven aikana yhtiö työllisti kokonaisuudessaan 86 työntekijää eri toimipisteissä. Myynti ja kasvu keskittyvät kuitenkin edelleen talveen ja ne syntyvät kansainvälisen matkailun kautta. Yhteisiä markkinoinnin ja myynnin toimia tarvitaan
toimialalla entistä enemmän kehittämään ympärivuotista kansainvälistä matkailua.

Menestykseen jäätä särkien

Jäänmurtajaristeilyt ovat olleet Kemin matkailun kulmakivi jo vuodesta 1988, ja yhtiö iloitsee voidessaan kertoa, että tänä talvena on rikottu ennätyksiä. Yli 20 000 risteilyasiakasta on nauttinut ainutlaatuisesta kokemuksesta Jäänmurtaja Sampon risteilyllä talvella 2023-2024. Kausi alkoi 18.12. ja päättyi 6.4, jonka aikana risteilyjä järjestettiin yhteensä 157. Tämä saavutus heijastaa yhtiön sitoutumista tarjota korkealaatuisia matkailuelämyksiä vierailijoillemme ympäri maailman. Ensi talvena risteillään kahdella erilaisella jäänmurtaja-aluksella tarjoten kahta erilaista risteilytuotetta. Näin pystytään vastaamaan
erilaisten kohderyhmien kysyntään ja kasvattamaan risteilykapasiteettia.

Sampo jatkaa taivaltaan yhtenä kansainvälisesti tunnetuimmista matkailupalveluista Suomessa. Alus sai seurakseen Kemiin Arktis-aluksen tänä talvena. Uudella aluksella risteiltiin kauden viimeiset risteilyt huhtikuun ensimmäisellä viikolla. Uutta alusta on esitelty jälleenmyyjille ja yhteistyökumppaneille pitkin talvea yhdessä Sampon kanssa. Molemmille aluksille on nyt yhtä lailla kysyntää. Yhtiössä nähdään selvästi tarve tuotedifferoinnille myös jäänmurtajaristeilytuotteessa. Arktis aloittaa kautensa ensi talvena jo 2.12. ja Sampo 20.12.2024.

LumiLinna-alue tukee ympärivuotista matkailun kehitystä

LumiLinna-alueen palvelut ovat myös kiinnostaneet laajasti niin kotimaan vieraita kuin kansainvälisiä matkailijoita. Seaside Glass Villa -majoitus on ollut suosittu, käyttöaste oli viime talvea parempi. Ravintola on palvellut talvella vieraita päivittäin ja tapahtumissa on käynyt runsaasti väkeä. Tämän talven aikana yhtiö on päivittänyt myös SnowExperience365 -lumen ja jään elämystilan, jossa on vieraillut läpi vuoden sekä matkailijoita, että alueen asukkaita. LumiLinna Talvipuisto avautui tammikuussa ja oli avoinna 6.4. saakka. Puisto sai hyvän vastaanoton monipuolisen tekemisen ja sisätilaan rakennetun elämyskäytävän ansiosta. Talvipuisto puretaan huhtikuussa pois, jotta alue pääsee valmistautumaan camping-kauteen.
LumiLinna-alue palvelee matkailijoita ja paikallisia ympäri vuoden.

Lisätiedot:
Kemin Matkailu Oy, yhteys- ja kehityspäällikkö Noora Barria, 040 5894145
Kemin Matkailu oy, toimitusjohtaja Jaakko Löppönen, jaakko.lopponen@experience365.fi