25.5.2020

Kemissä aloittaa taidelainaamo

Kemin taidemuseon sisääntuloaulassa aloittaa tiistaina 2.6.2020 Lapin alueen taiteilijoita ja taiteen hankkijoita merkittävästi lähentävä taidelainaamo. MeriNapa-niminen taidelainaamo toteutetaan yhteistyössä Lapin taiteilijaseuran kanssa. Lainaamon teokset ovat monipuolinen otos ajankohtaista nykytaidetta. Esillä on Lapin taiteilijaseuran jäsenten maalauksia, grafiikkaa, valokuvia ja veistoksia. Lainaamotoiminnan tavoitteena on madaltaa taidehankintojen kynnystä ja tuoda esille Lapin alueen ammattitaiteilijoita, myös uusia nimiä.

Taidelainaamo tarkoittaa paikkaa, josta voi lainata kuvataidetta pientä, minimissään 10 euron kuukausimaksua vastaan. Teoksen voi palauttaa lainaamoon, mikäli se ei tunnukaan omalta tai sopivalta suunniteltuun tilaan. Kun kuukausieriä on maksettu teoksen hinnan verran, teos on lunastettu kokonaan omaksi. Lainaamotoiminta on siis pohjimmiltaan kuin taiteen osamaksukauppaa mutta ilman korkoa ja palautusoikeudella.

Kemin taidemuseon MeriNapa-taidelainaamon teosvalikoima vaihtuu luonnollisesti lainauksien kautta, mutta myös kokonaisuudessaan puolivuosittain. Ensimmäisen puolen vuoden ajaksi lainaamoseinälle on valittu teoksia kolmeltatoista Lapin taiteilijaseuran jäseneltä. Taiteilijanimiä ovat muun muassa Marjo Hyttinen, Pirjo Nykänen, AnneMilana, Sanna Haimila, Sini-Meri Hedberg, Eliina Hurtig, Noora Ylipieti ja Henry Hagman.

Taidelainaamo on avoinna museon aukioloaikoina.
Aukioloajat kesällä 2020:
tiistai–perjantai kello 11–17