30.12.2021

Koronapassia ei voi käyttää yleisötilaisuuksissa ja asiakastiloissa vaihtoehtona alueellisille rajoituksille 30.12.2021-20.1.2022

Valtioneuvoston asetus, jonka mukaan koronapassia ei voi käyttää yleisötilaisuuksissa ja asiakastiloissa vaihtoehtona alueellisille rajoituksille, annettiin 28.12.2021. Asetus on voimassa tilapäisesti 30.12.2021–20.1.2022 ja se koskee kaikkia yleisötilaisuuksia ja asiakastiloja, joihin kohdistuu kuntien ja aluehallintovirastojen määräämiä rajoituksia.

Valtioneuvoston asetus merkitsee toisin sanoen sitä, että alueittain määrätyt rajoitukset ovat sellaisenaan voimassa.

Aluehallintovirasto on kieltänyt tartuntatautilain 58 pykälän 1 momentin nojalla Lapin maakunnan kuntien alueella kaikki sisätiloissa järjestettävät yleisötilaisuudet ja yleiset kokoukset, joihin osallistuu yli 20 (kaksikymmentä) henkilöä.

Aluehallintovirasto velvoittaa tartuntatautilain 58 d pykälän 1 momentin nojalla 58 d pykälän 5 momentissa tarkoitettuja toimijoita järjestämään 3 momentissa tarkoitettujen yleisölle avoimien ja rajatun asiakas- tai osallistujapiirin oleskeluun tarkoitettujen tilojen käytön Lapin maakunnan kuntien alueilla siten, että asiakkaiden ja toimintaan osallistuvien sekä seurueiden lähikontaktin aiheuttamaa tartunnan riskiä voidaan ehkäistä.

Aluehallintoviraston määräys on voimassa 23.12.2021–22.1.2022.

Kemin kaupungin sisäliikuntatiloissa luovutaan koropassin käytöstä vaihtoehtona rajoituksille, jonka johdosta terveysturvallisuus tulee järjestää rajoittamalla asiakasmäärää, asiakaspaikka- ja tilajärjestelyin sekä muilla toiminnan erityispiirteet huomioon ottavalla tavalla.

Tilakohtaiset yhtäaikaiset enimmäiskävijämäärät on määritelty aiemmin turvavälien toteuttamiseksi:

• Tervahallin liikuntasali 48 henkilöä
  • Tervahallin liikuntasalin lohko 12 henkilöä (4 lohkoa)
  • Tervahallin kuntosali 6 henkilöä
  • Tervahallin seniorikuntosali 5 henkilöä
  • Tervahallin painisali 14 henkilöä
  • Tervahallin tatamisali 14 henkilöä
  • Uimahalli 50 prosenttia pukukaapeista
  • Uimahallin kuntosali 10 henkilöä
  • Uimahallin saunat 3 henkilöä per sauna
  • Hepolan koulun liikuntasali 48 henkilöä
  • Hepolan koulun liikuntasalin lohko 16 henkilöä (3 lohkoa)
  • Syväkankaan koulun liikuntasali 32 henkilöä
  • Syväkankaan koulun liikuntasalin lohko 16 henkilöä (2 lohkoa)
  • Sauvosaaren koulun liikuntasali 22 henkilöä
  • Karihaaran koulun liikuntasali 36 henkilöä
  • Kivikon koulun liikuntasali 22 henkilöä
  • Lyseon lukion liikuntasali 22 henkilöä
  • Sauvosaaren urheilupuiston kuntosali 6 henkilöä
  • Hepolan kuntosali 5 henkilöä

Jäähallilla sekä Kemin Keila- ja tennishallien tilakohtaiset rajoitukset löytyvät tiloista.

Tilakohtaiset rajoitukset eivät kosketa alle 16-vuotiaiden harrastustoimintaa eikä ammattilaisurheilua.

Harjoituksissa / iltakäytössä tilakohtaiset yhtäaikaiset enimmäiskävijämäärät ovat suosituksia, joissa tulee huomioida lajikohtaiset erityispiirteet. Esimerkiksi tapahtuuko harjoittelu pysyvästi jumppamatolla vai liikutaanko harjoitustilassa ja ollaanko fyysisessä kontaktissa. Harjoitusvuoron vastuuhenkilö vastaa eri ohjeistuksien ja suositusten noudattamisesta sekä tiedottamisesta harjoitusvuorolla.

Suosittelemme, että harjoituksiin tullaan varusteet päällä ja lähdetään suoraan pois silloin kun se on mahdollista pukuhuoneen käytön minimoimiseksi. Vältetään ryhmien sekoittamista ja tarpeetonta kokoontumista sekä saattajien ja huoltajien tarpeetonta oleskelua sisätiloissa vältetään. Turvaetäisyyksien säilyttämistä esimerkiksi, tauoilla korostetaan.

Uimahallissa terveysturvallisuudesta huolehditaan lisäksi aulatiloissa vahvalla maskisuosituksella, puku- ja pesutiloissa suositellaan enintään 15 minuutin oleskelua kerrallaan, suihkuista osa on poistettu käytöstä sekä lisäksi vesiliikuntaryhmät perutaan 20.1.2022 saakka.