31.1.2023

Koulukyytisovellus käyttöön Kemissä

KUVA: NINA SUSI

Koulukyyti – sovellus on tarkoitettu koululaisten kuljetusten etenemisen ja onnistumisen seurantaan sekä tiedonjakamiseen. Koululaisen seuranta perustuu koululaisen vastuusiirron kuittaamiseen koulupäivän aikana koulukuljetuksen yhteydessä. Sovelluksen avulla jaetaan tietoa esimerkiksi koululaisen hakuajankohdasta sekä bussinumerosta ja siitä, kun koululainen on lähtenyt taksilla koulusta sekä poikkeuksien ilmoittamiseen kuljettajalle.

Koulukyyti-sovellus otetaan nyt ensimmäistä kertaa käyttöön Kemin ja koko Lapin alueella, kertoo projektiasiantuntija Jani Mäläskä Kemin Digipolis Oy:stä. Uudesta sovelluksesta saadaan monenlaista hyötyä. ”Harvaanasutuilla alueilla tekoälyn optimoinnilla ja nopeammalla kommunikaatiolla esimerkiksi turvallisuuskokemus nousee, kun eri tahot tietävät tarkkaan, missä lapset kuljetuksien eri vaiheissa ovat”, Mäläskä kertoo.

Kuljetusten myötä saavutetaan myös ekologista hyötyä. Turhat ajot jäävät pois, sillä sovelluksen avulla voi ilmoittaa helposti, jos lapsi ei esimerkiksi tulekaan kouluun.

”Sovellus yksinkertaistaa arkea ja lisää kuljetusten luotettavuutta. Reaaliajassa kuljetuksen eteneminen helpottaa ajamista. Kuljettajilta on tullut sovelluksesta kiitosta”, kehuu liikennöitsijä Timo Heiskanen Heiskasen Liikenne Oy:stä.

Älypuhelimella käytettävää sovellusta on testattu syksyn 2022 ajan ja nyt otetaan käyttöön sovelluksen tuotantoversio, jonka voi ladata sovelluskaupasta.

Koulukyyti-sovellus mahdollistaa reittioptimoinnin, poissaoloilmoitukset, reitin uudelleen optimoinnin poissaolojen tapahtuessa sekä seurantakuittaukset lapsen noudon ja toimituksen yhteydessä. Koulukyyti-sovelluksen käyttäjiä ovat koulunkäynnin ohjaajat, lasten vanhemmat, kuljettajat ja kuljetusoperaattori. Myös alitilin luominen lapselle on mahdollista.

Koulukyyti-sovelluksen kehittäminen on osa EU:n H2020 – AURORAL-hanketta, jossa etsitään harvaanasutuille alueille uudenlaisia digitaalisia ratkaisuja. Auroral-hankkeen päätoteuttaja: COMISSAO DE COORDENACAO E DESENVOLVIMENTO REGIONAL DO ALENTEJO, Portugal
Hankeaika: 01.01.2021 – 31.12.2024
Toteuttajat Suomessa: Kemin Digipolis Oy, Oulun yliopisto

Tämän linkin kautta pääset tutustumaan KOULUKYYTI sovelluksen esittelyyn