Pikkupoikia roikkuu leikkitelineessä koulun pihalla.
Sauvosaaren koulun esikoululaiset ehtivät leikkimäänkin. Roikkumassa vasemmalta Leo, Arttu, Eemeli, Oliver ja Georgii. KUVA: NINA SUSI

11.11.2022

Lasten oikeuksien viikko näkyy Kemin päiväkodeissa ja kouluissa

Tervetuloa haastattelemaan Kemin varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen lapsia ja nuoria lapsien oikeuksista ja turvallisuudesta kouluille ja päiväkoteihin perjantaina 18.11.2022.

Lasten oikeus turvallisuuteen on kansallisen Lasten oikeuksien viikon 14.-20.11.2022 pääteema. Kemin varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa teema näkyy toiminnassa koko viikon. Viikko starttaa valtioneuvoston kanslian etäistunnolla ja Kemin perusopetus kannustaa kaikkia lapsia ja nuoria ympäri Suomen seuraamaan tilaisuutta Yle Areenan kautta maanantaina 14.11. kello 9-10. https://areena.yle.fi/1-63626251

Kemin varhaiskasvatuksessa lapset saavat vaikuttaa vahvasti viikon toimintaan. Lasten palavereissa selvitetään, mitä lapset haluaisivat tehdä. Siellä selviää, onko ohjelmistossa naamiaisia, elokuvia vai ehkä metsäretkiä. Perusopetuksessa oppilaskunnat keräävät luokilta toiveita lasten oikeuksien päivän juhlistamiseen. Viikkoa juhlitaan perjantaina (18.11.), jolloin kouluilla järjestetään toimintaa oppilaiden toiveiden mukaisesti.

Varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksen 1–6 luokilla valmistuvat viikon aikana Lapsen oikeuksien omenapuut, jotka muodostuvat erilaisuuden juurista, hyvän olon rungosta, mielipiteiden oksista ja unelmien omenoista. Lapset piirtävät tai kirjoittavat juuriin, runkoon, oksiin ja omenoihin omia ajatuksiaan teemoittain. Kaikista omenapuista tullaan postaamaan valokuvia Facebookiin Varhaiskasvatus Kemissä ja Perusopetus Kemissä -sivuille, missä niitä voi käydä tutkimassa ja tykkäämässä. Perusopetuksen 7–9 luokilla Lapsen oikeuksien viikko näkyy oppiaineiden teemoissa sekä perjantain ohjelmassa.

Perusopetuksen Hyvis-tiimi, koulujen oppilaskunnat sekä varhaiskasvatuksen henkilökunta ovat mahdollistaneet yhteisen koko Kemin Lasten oikeuksien viikon järjestämisen. Viikko jatkuu Kemin kulttuurikeskuksessa lauantaina 19.11.2022 keklo 10-13 Lasten Kemi -tapahtumassa, jossa mukana Kemin vapaa-aikapalvelut ja pääjärjestäjänä Kemin Pelastakaa Lapset ry.

Yhteyshenkilöt:

Haastattelemaan päiväkotiin? Ota yhteyttä