19.10.2020
Tiedote selkosuomeksi 14.10.20: Muutokset aukioloajoissa ja palveluissa koronan takia
Yleistä: Koronatilanne Meri-Lapissa on tällä hetkellä rauhallinen.
1. Kasvomaskia on todella hyvä käyttää kaikissa paikoissa, jos ei voi pitää tarpeeksi turvaväliä.
2. Kasvomaskeja annetaan vähävaraisille kemiläisille tiistaisin ja torstaisin sosiaalitoimiston infopisteessä kello 12–15.
3. Palveluasunnoissa asuvia voi tavata, jos käyttää maskia ja pitää turvavälin. Tapaamiset ovat eri aikoihin ja ne sovitaan etukäteen hoitajan kanssa. Samaan aikaan voi mennä enintään kaksi.
4. Kemikammariin otetaan vain vähän asiakkaita, että turvavälit voi pitää.
5. Kemin kaupunki suosittelee vahvasti, ettei yksityinen ja kolmas sektori sekä uskonnolliset yhteisöt järjestä toistaiseksi yli 50 hengen kokoontumisia.
6. Seuraavia palveluita on toistaiseksi vähemmän:
- päiväsairaala ja päivätoiminta ovat kiinni, toimintaa kotona
- saunapalvelua vähemmän
- ryhmälomitus ja intervallihoito Apilassa
- tukiperhetoiminta
- Leipätehtaan toimintakeskus
7. Yli 70-vuotiaiden ei ole hyvä olla lähellä muita ihmisiä.
8. Sisäliikuntapaikat ja harrastukset:
- Jos on mahdollista, vaihda vaatteet ja käy suihkussa kotona.
- Pukuhuoneessa voi olla samaan aikaan korkeintaan 15 henkilöä.
- Eri liikuntapaikoilla on omat ohjeet monta ihmistä siellä voi olla samaan aikaan.
- Liikuntalajien liitot antavat ohjeet suojautumiseen.
- Paikkojen käyttäjät saavat tarkat ohjeet liikuntatoimistosta ja liikuntatoimen nettisivulta.
9. Kulttuuritiloissa asiakaspaikkoja on vähemmän, että turvavälit voi pitää ja ettei tiloissa olla ilman syytä.
10. Ihmisten pitää käyttää kasvomaskia Kemin kaupungin ja sen yhteisön tiloissa olevissa yli 50 hengen liikunta- ja kulttuuritapahtumissa.
11. Joukkoliikenteessä on hyvä käyttää kasvomaskia.
12. Opetus kouluissa ja lukioissa on toistaiseksi normaalisti kouluissa. Opetuksessa ollaan varovaisia, ettei korona leviä. Jos tilanne pahenee, on suunniteltu kotona opiskelua ja vuoroissa opiskelua.