4.2.2021

Länsi-Pohjan koronarokotuskoordinaatioryhmän tiedote

THL:n eilisen suosituksen mukaisesti helmikuulle suunnitellut koronavirusrokotukset muuttuvat Länsi-Pohjassa. Eilen saapunut rokote-erä ohjataan aiemmasta suunnitelmasta poiketen tehosteiden sijasta uusien potilaiden rokottamiseen.

Rokotusten tehosteväliä on valtakunnallisesti pidennetty 12 viikkoon, koska jo 1. annos antaa merkittävän suojan vakavaa koronavirusinfektiota varten.

Länsi-Pohjan alueen kunnat ovat tällä hetkellä rokottamassa ympärivuorokautisen hoivan ja kotihoidon asiakkaita. Seuraavaksi rokotukset siirtyvät kotona asuviin yli 80-vuotiaisiin henkilöihin. Rokotusten etenemisessä ja toteuttamisessa on kuntakohtaisia eroja. Väestöä kehotetaan seuraamaan kotikuntansa internet-sivujen rokotusinfoa ja paikallisia medioita. Kunnat tiedottavat asiasta ensi viikon aikana.

Muiden väestöryhmien rokotusten aikatauluista tiedotamme laajasti, kun rokotukset etenevät. Toivomme väestöltä kärsivällisyyttä, sillä rokotusvuorojen kysely kuormittaa tällä hetkellä terveydenhuoltoa laajasti.

Lisätietoja: johtajaylilääkäri Jyri J. Taskila