29.10.2020

Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirin koronatilanteesta

Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirissä todettu kolme uutta koronavirustartuntaa

Uudet tartunnat eivät liity aiempiin tartuntaketjuihin ja ovat erillisiä. Näihin liittyy useita altistuneita ja kolme joukkoaltistumista. Altistuneita on noin 50 ja terveysviranomaiset ovat heihin yhteydessä.

Torniossa ravintolassa asioineiden syytä seurata oireitaan ja hakeutua herkästi koronavirustestiin

Torniolaisessa Wanha Mestari ravintolassa lauantaina 24. lokakuuta käyneitä asiakkaita kehotetaan seuraamaan vointiaan ja hakeutuvan herkästi koronavirustestiin, mikäli oireita ilmaantuu.

Ennaltaehkäisevien toimien jatkaminen erittäin tärkeää

Epidemiatilanne Länsi-Pohjassa on edelleen perustasolla, mutta sen säilyttäminen perustasolla edellyttää aktiivisia ennaltaehkäiseviä toimia. Koronavirusepidemian toiselle aallolle luonteenomaista on epidemiatilanteessa tapahtuvat nopeat muutokset.

Länsi-Pohjan sairaanhoitopiiri suosittelee kasvomaskin käyttöä
ryhmämuotoisessa harrastustoiminnassa yli 15-vuotiaille ja heidän ohjaajilleen harrastuksen luonne huomioiden. Kasvomaskin käytöllä voidaan pienentää jatkotartuntojen riskiä altistuneilla.

Yli 50 hengen joukkotapahtumat suositellaan siirrettäväksi

Länsi-Pohjan tartuntatautilääkärit ovat huolissaan tulevista
juhlaviikonlopuista ja muistuttavat edelleen siitä, että suuret tapahtumat siirrettäisiin ensi vuoteen, kuten useat vastuulliset tapahtumanjärjestäjät ovat tehneet ja tiedottaneet.

Mikäli yli 50 hengen tapahtumia vastoin voimassaolevaa suositusta järjestetään, tulee niissä noudattaa Lapin aluehallintoviraston ohjeita. Lisäksi järjestäjän tulee valvoa ohjeiden toteutumista.

Suurissa juhlissa ja joukkotapahtumissa, joihin liittyy alkoholinkäyttöä, turvavälien noudattaminen ja kasvomaskin käyttö on usein vaikeasti toteuttavissa koronaturvallisesti. Tällaisiin tapahtumiin osallistumista ei suositella.

Etelä-Suomesta on useita esimerkkejä tilanteista, joissa suuri joukko tartuntoja on levinnyt edellä mainitun kaltaisista suurista juhlista tai joukkotapahtumista. Tämä on johtanut tiukkoihin rajoitustoimiin.

Säilyttääksemme Länsi-Pohjassa epidemian perustasolla ja välttääksemme tiukkojen alueellisten rajoitustoimien käyttöönottoa meidän kannattaa jatkaa tehokkaiksi todettuja ennaltaehkäiseviä toimia. Joukkotapahtumien siirtäminen ja isojen yksityisten juhlien välttäminen ovat tässä keskeisessä roolissa.

Jyri J. Taskila
Johtajaylilääkäri, sairaanhoitopiirin tartuntataudeista vastaava lääkäri