Museon näyttelymestari Janne Kuoppala lähikuvassa.

Janne Kuoppala

23.12.2020

Olen 36-vuotias kemiläisen kulttuuriperinnön puolustaja. Työskentelen Kemin historiallisessa museossa ja olen koulutukseltani filosofian maisteri. Olen syntynyt ja viettänyt suurimman osan elämästäni Kemissä. Päädyin opiskelemaan historiaa Oulun yliopistoon. Se oli minulle luonnollinen vaihtoehto koska ei minulla ei ollut juuri muita kiinnostuksen kohteita. Historia on kiehtonut minua jo lapsesta saakka enkä kouluaikoina juuri muuta osannut. Opintojen aikana minulle syntyi ajatus suuntautua museoalalle. Kotiseuturakkaana ihmisenä oli onnenpotku, että valmistumiseni jälkeen kotikaupunkini museossa oli avoimena työpaikka. Työkseni painin menneisyydessä, mutta vapaa-aikana pyrin olemaan mukana myös nykyhetkessä. Harrastukseni ovat lähinnä luontohenkisiä. Kesäisin teen pitkiä vaelluksia erämaissa ja soutelen lohta joella. Syksyin metsästän hirviä ja poimin marjoja. Talvisin hiihtelen metsissä ja istuskelen pilkkimässä meren jäällä. Kevään tullen narrailen ahvenia jääpeitteen sulaessa. Kaikkiin näihin onneksi löytyy mahdollisuus ihan läheltä. Se on varmasti suurin syy, miksi palasin takaisin kotikaupunkiini.

Tule joulu kultainen

Nykyisin joulun aika on täynnä monenlaisia tapoja, joita usein joulun perinteiksikin kutsutaan. Ajatus siitä, että joulun kuuluu olla tietynlainen saattaa aiheuttaa meissä suurtakin stressiä. Ainakin minussa.

Kiirettä, lahjoja, ruokia ja ties mitä pitäisi olla, vai pitäisikö sittenkään? Jouluvalmisteluihin käytetään aikaa jopa niin paljon, ettei sitä ehditä edes viettää.

Kemi Oy:n hinaaja tuomassa joulukuusia
Kemi Oy:n höyryhinaaja Kemi 8 tuo joulukuusia Juurakkoon ja Laitakariin joulun alla vuonna 1929. KUVA: KEMIN HISTORIALLISEN MUSEON VALOKUVA-ARKISTO
Tiernapoikia
Tiernapoikia 1900-luvun alussa. KUVA: KEMIN HISTORIALLISEN MUSEON VALOKUVA-ARKISTO

Käsitys perinteestä vaatii tässä tapauksessa hieman perehtymistä. Perinteeksihän ajatellaan usein jotain tiettyä tapaa, joka on ollut käytössä jo pitkään. Perinne ei kuitenkaan aina vastaa täysin sen alkuperäistä merkitystä. Se toimii ikään kuin rikkinäinen puhelin. Vuosikymmenten päästä perinteen välittämä viesti voi olla hyvin erilainen kuin sen alun perin piti olla. Ruotsissa alettiin valita Lucia-neitoa samana vuonna 1927, samana vuonna, kun Markus-setä ilmoitti joulupukin asuvan Korvatunturilla. Punanuttuinen valkopartainen joulupukkikaan ei ole sen vanhempi perinne. 1930-luvun alussa ahvenanmaalaista syntyperää oleva Haddon Sundblom suunnitteli Coca-Colan mainoskampanjaa varten tuntemamme joulupukin. Näitä molempia vanhempi jouluperinne on Englannissa tapaninpäivänä pelattavat jalkapallo-ottelut, joita valtaosa ei meillä osaa mieltää jouluperinteeksi.

Joulupukki tonttuineen sekä lapsia
Tilauspukki tonttuineen 1950- ja 1960-luvun vaihteessa. KUVA: KEMIN HISTORIALLISEN MUSEON KUVA-ARKISTO
Joulupukki megafonin kanssa
Joulu saapuu Kemin Sokokseen. KUVA: KEMIN HISTORIALLISEN MUSEON KUVA-ARKISTO

Joulun merkitys nykyään on luoduissa mielikuvissa. Monenlaiset markkinavoimat ovat viime vuosikymmeninä ladanneet vuoden pimeimmän ajan täyteen mahdottomiltakin tuntuvia odotuksia. Odotukset aiheuttavat väistämättä paineita ja jopa pettymyksiä. Tämä ei varmastikaan ole joulunajan perimmäinen tarkoitus.

Kun käännämme historian kelloa taaksepäin vuosikymmen kerrallaan, huomaamme että joulunajan perinteistä alkaa pikkuhiljaa hävitä monet nykyisin tärkeinäkin pidetyt tunnusmerkit. Vuoden pimeintä aikaa on maailmanhistoriassa juhlistettu lukemattomilla eri tavoilla. Jokaisessa maassa on varmasti omanlaisensa tavat ja perinteet. Jokaisessa kodissakin on omanlaisensa joulunviettotavat. Perinteitä syntyy ja häviää joka vuosi. Silti jotain yhdistäviä tapoja on varmasti löydettävissä. Kulttuurista riippumattomat yhteiset nimittäjät ovat varmasti joulunvietonkin kannalta ne tärkeimmät. Kun riisumme kaiken muun sen ympäriltä, jäljelle jää olennaisin.

Kemin Sokos jouluvaloilla koristeluna
Kemin Sokos koristeltuna jouluvaloin. KUVA: KEMIN HISTORIALLISEN MUSEON VALOKUVA-ARKISTO
Jouluruuhkaa Sokoksella
Jouluruuhkaa Sokoksella. KUVA: KEMIN HISTORIALLISEN MUSEON VALOKUVA-ARKISTO

Yksi tärkeimmistä Suomessa yhä käytössä olevista jouluperinteistä on mielestäni joulurauhan julistus. Sen ympärille rakentuu joulunajan keskeisin merkitys, rauhoittuminen. Joulusta ei kannata kantaa liikaa stressiä, saati huonoa omaatuntoa. Jouluun ei kannata ladata liiaksi odotuksia. Kaikki tavat ovat yhtä lailla hyviä ja juhlallisia. Lämmin joulumieli syntyy mielestäni yksinkertaisista asioista. Niitä ovat minulle läheiset ihmiset, kiireettömyys ja hyvä ruoka. Erityisesti tänä vuonna voi monessa kodissa olla edessä erilainen joulu. Joulumieltä saattaa olla vaikeaa löytää koronarajoitusten ja vesisateen keskeltä. Täytyy kuitenkin muistaa, että historia on nähnyt monenlaisia jouluja, joista suuri osa ei ole ollut niin riemuisia kuin laulujen sanoissa kerrotaan. Joulumielen voi kuitenkin yrittää löytää rauhasta ja levosta.

Hyvää ja rauhallista joulunaikaa kaikille!

Takaisin listaukseen