17.3.2023

Ikimuistoinen Saksan projekti

Tänä lukuvuonna päättyi Kemin lyseon lukion kaksivuotinen Erasmus+-projekti saksalaisen lukion kanssa. Projektin aiheena oli paperi, jota tutkimme mm. teollisuuden, historian ja taiteen näkökulmista. Projektin kohokohtia olivat vierailut Saksassa ja Kemissä. Majoittuminen perheissä oli ainutlaatuinen elämys, joka avarsi ymmärrystä eri maiden tavoista ja kulttuurista.

Kemiä ja saksalaista Penigin kaupunkia yhdistää yksi asia: paperi. Saxenin alueella sijaitseva 10 000 asukkaan kaupunki on Kemin lailla tunnettu paperiteollisuudestaan.

Saimme Erasmus+- rahoituksen projektiin, jonka avulla pääsimme tutkimaan paperia sekä muita paperin kaltaisia kuitutuotteita yhdessä Freies Gymnasium Penig -lukion kanssa. Projektissa oppilaat jakautuivat ryhmiin, jotka kukin tutkivat aihetta omasta näkökulmastaan. Tavoitteena oli tutkia sekä paperin historiaa, nykytilannetta että tulevaisuuden trendejä, joten projektin nimeksi valikoitui Paper: Past, Present & Prospects.

Projektin ryhmät ja tutkimusaiheet

• Communication and public relations –ryhmä päivitti projektin Instagram-tiliä matkojen ajalta ja kirjoitti projektista koulun lehteen.
  • The history of paper- ryhmä keskittyi paperin historiaan Penigissä ja Kemissä sekä tutustui vanhoihin paperintuotantotapoihin.
  • The process of making paper- ryhmä tutki paperin tuotannon prosessia ja eri ammatteja, joita tuotannossa tarvitaan.
  • Circular economy and eco-friendly products –ryhmä tutki paperin kierrätystä, kestävää kehitystä ja paperintuotannon vaikutuksia luontoon.
  • Making art out of paper -ryhmä perehtyi tapoihin, joilla paperista luodaan taidetta.

Korona haastoi projektimme aikatauluja, mutta onneksi lopulta saimme suunnitellut vierailut toteutettua. Jo ennen Saksan matkaamme työskentelimme lukiolla aiheidemme parissa ka kävimme tutustumassa Lapin AMK:ssa sekä Oulun yliopistolla. Tutustumisten yhteydessä saimme hurjan määrän tietoa omiin tutkimuksiimme. Meitä avustivat korkeakoulu- ja työelämämentorit, joilta saimme paljon lisätietoa ja vinkkejä tutkimuksiimme.

Lokakuussa ryhmämme, 11 opiskelijaa ja 3 opettajaa, vihdoin laskeutui Berliiniin. Berliinin lentokentältä matkaa todelliseen kohteeseen oli vielä muutaman junamatkan verran, mutta iloa ja naurua oli jokaisen kasvoilta havaittavissa. Oppilaat odottivat jännittyneinä isäntäperheisiin saapumista sekä kaikkea, mitä tuleva viikko tulisi sisältämään.

Määränpäähän saavuttuamme saksalaiset opiskelijat olivat vastassa toivottaen meidät lämpimästi tervetulleeksi Penigiin. Koko projektiryhmän yhteishenki oli mahtava jo ensimmäisestä hetkestä lähtien.

Saksassa ollessamme vierailimme muun muassa Dresdenissä ja Chemnitzissä, jotka ovat suuria kaupunkeja Penigin lähellä. Opiskelijat esittelivät meille kaupunkien ja rakennusten historiaa.

Vierailun aikana vietimme aikaa myös koululla tehden ryhmätöitämme yhdessä saksalaisten opiskelijoiden kanssa. Tämä oli ensimmäinen kerta, jolloin pystyimme keskustelemaan aiheistamme kasvotusten, joten vaihdoimme keräämämme tietoa ahkerasti toisten kanssa. Koululla järjestettiin myös paneelikeskustelu suomalaisten ja saksalaisten koulusysteemien eroista, mikä varmasti avasi monen silmiä. Keskustelua tuli seuraamaan koulun oppilaita ja opettajia, ja paikalla oli jopa toimittaja paikallisesta lehdestä.

Penigissä sijaitsee Felix Schoellerin paperitehdas, joka on Saksan vanhin edelleen toiminnassa oleva paperitehdas. Saimme mahdollisuuden vierailla siellä ja nähdä paperintuotannon eri vaiheita. Tehtaanjohtaja kertoi meille tehtaan ja yrityksen toiminnasta. Vierailu oli mielenkiintoinen ja laajensi ymmärrystämme projektin teemoista.

Saksalaiset saapuivat Kemiin vastavierailulle marraskuun alkupuolella. Tutustuimme monipuolisesti Kemiin ja lisäksi vierailimme Rovaniemellä, missä kävimme Tiedekeskus Pilkkeessä oppimassa puuntuotannosta ja kestävästä kehityksestä. Poikkesimme tietysti myös Joulupukin Pajakylässä.

Kouluajan ulkopuolella vietimme paljon aikaa yhdessä. Osa kävi jopa avantouimassa Kemin sisäsatamassa. Menimme yhdessä myös elokuviin, keilaamaan ja grillaamaan. Kuulimme monilta saksalaisilta opiskelijoilta, että eniten Suomen ja Kemin teki lumoavaksi lumi ja jää.

Vietimme melko paljon aikaa koululla työskennellen projektien parissa. Jokainen ryhmä teki omasta aiheestaan esitelmän, joka esitettiin viikon päätteeksi lukion auditoriossa. Viimeisenä iltana kokoonnuimme koko ryhmällä koululle juhlistaen projektia hyvien syötävien ja mukavan ohjelman kera.

• Saksalaisissa perheissä eläminen avasi silmäni kulttuurimme eroista ja tavoista. Parasta projektissa oli uusiin ihmisiin tutustuminen sekä se, että sain tutustua myös moniin oman lukion opiskelijoihin paremmin. – Jessika Mäkipörhölä
    • Mielestäni parasta Saksassa olivat reissumme Dresdeniin ja Chemnitziin. Yhdessä pelailu saksalaisten opiskelijoiden kanssa oli myös mahtavaa ja tiivisti ryhmähenkeämme. Oli ihana päästä hyödyntämään englannin kieltä. Koko projektista jäi todella hyvät fiilikset. – Pihla Luosujärvi
    • Reissun kohokohta oli tutustua saksalaisiin ja päästä seuraamaan heidän arkeaan. Oli kiinnostava nähdä eroja meille normaalin ja saksalaisten arjen välillä. Nyt, kun projekti on virallisesti päättynyt, en voi sanoa muuta kuin sen, että jäi uskomattoman hyvät fiilikset koko projektista. – Martta Siimes

The stages of paper