Hyvinvointialue järjestää kuntalaisille oikea-aikaisesti ja yksilöllisesti suunniteltua terveydenhoitoa sekä edistää heidän terveyttään.

Mehiläinen Länsi-Pohja Oy:n vastuulle ovat siirtyneet seuraavat toiminnot:

  • kiire- ja ajanvarausvastaanotot,
  • lääkäripalvelut,
  • kuntoutuspalvelut,
  • suun terveydenhuolto
  • työterveyshuolto (kuntien järjestämisvastuulla oleva).

Hoitoonpääsytiedote

Terveyspalveluissa tiedot päivitetään 4 kuukauden välein.

Kemin terveyskeskuksen kiireettömän sairaanhoidon jonotilanne 11.10.2022:

  • Puhelinyhteys terveyskeskukseen: virka-aikana samana päivänä.
  • Hoidon tarpeen määrittely: välittömästi ensimmäisen yhteydenoton aikana.
  • Hammaslääkärin vastaanotto: noin 70 päivää.
  • Lääkärin vastaanotto: 0-30 päivää.
  • Sairaanhoitajan vastaanotto: 0–3 päivää arkisin.
  • Terveydenhoitajan vastaanotto: 0–3 päivää arkisin.

Terveydenhuollon potilaan asema ja oikeudet

Terveydenhuollon potilaalla on oikeus hyvään terveyden- ja sairaanhoitoon sekä siihen liittyvään kohteluun. Hoitoon tarvitaan potilaan suostumus, ja sen on tapahduttava yhteisymmärryksessä potilaan kanssa.

Potilaalla on oikeus

  • saada tiedot terveydentilastaan, hoidon laajuudesta, riskitekijöistä ja vaihtoehdoista,
  • saada tietää hoitoon pääsyn ajankohta jonotustilanteessa,
  • tarkistaa potilasasiakirjoihin merkityt tiedot ja tarvittaessa pyytää oikaisemaan ne,
  • tulla kuulluksi alaikäisenäkin.