Terveyspalvelut
Hyvinvointialue järjestää kuntalaisille oikea-aikaisesti ja yksilöllisesti suunniteltua terveydenhoitoa sekä edistää heidän terveyttään.
Mehiläinen Länsi-Pohja Oy:n vastuulle ovat siirtyneet seuraavat toiminnot:
- kiire- ja ajanvarausvastaanotot,
- lääkäripalvelut,
- kuntoutuspalvelut,
- suun terveydenhuolto
- työterveyshuolto (kuntien järjestämisvastuulla oleva).
Hoitoonpääsytiedote
Terveyspalveluissa tiedot päivitetään 4 kuukauden välein.
Kemin terveyskeskuksen kiireettömän sairaanhoidon jonotilanne 11.10.2022:
- Puhelinyhteys terveyskeskukseen: virka-aikana samana päivänä.
- Hoidon tarpeen määrittely: välittömästi ensimmäisen yhteydenoton aikana.
- Hammaslääkärin vastaanotto: noin 70 päivää.
- Lääkärin vastaanotto: 0-30 päivää.
- Sairaanhoitajan vastaanotto: 0–3 päivää arkisin.
- Terveydenhoitajan vastaanotto: 0–3 päivää arkisin.
Terveydenhuollon potilaan asema ja oikeudet
Terveydenhuollon potilaalla on oikeus hyvään terveyden- ja sairaanhoitoon sekä siihen liittyvään kohteluun. Hoitoon tarvitaan potilaan suostumus, ja sen on tapahduttava yhteisymmärryksessä potilaan kanssa.
Potilaalla on oikeus
- saada tiedot terveydentilastaan, hoidon laajuudesta, riskitekijöistä ja vaihtoehdoista,
- saada tietää hoitoon pääsyn ajankohta jonotustilanteessa,
- tarkistaa potilasasiakirjoihin merkityt tiedot ja tarvittaessa pyytää oikaisemaan ne,
- tulla kuulluksi alaikäisenäkin.